آی ویولنجمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷

ادیت در ساز آرشه ای ویولن (قسمت دوم) • آموزش ویولن و نت جدید ویولن

سخن دوست : به وب سایت آموزش تخصصی ویولن خوش آمدید . . .

ادیت در ساز آرشه ای ویولن (قسمت دوم)

ساز ویولن : ادیت

در این مقاله، قسمت دوم سری مقالات ادیت در ساز زهی و آرشه ای ویولن را
برای شما همراهان عزیر آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

تذکر-۳: هرگاه علامت قراردادی لگاتو بر روی دو یا چند نت قرار گیرد و در عین حال بر روی این نت ها علامت چپ و راست آرشه نیز گذاشته شود،
بهتر است جهت آرشه کشی نت ها طبق علامت چپ و راست آرشه ها تعویض گردد.

در این حالت، تعویض آرشه ها بایستی بگونه ای ظریف انجام گردد
که حالت لگاتوی صدایی و یا پیوستگی صوتی میان نت ها باقی بماند.(نمونه-۱: بروخ- کنسرتو ویلن اپوس۲۶)

 

ادیت در ساز ویولن (قسمت دوم)

 

تذکر-۴: در مواردی که در زیر یک علامت لگاتو بزرگتر،
دو یا چند علامت لگاتوی کوچکتر- که هر یک از این لگاتوها حداقل شامل دو نت می باشند- قرار گیرد،
می توان هر یک از لگاتوهای کوچکتر را بطور مستقل اجرا نمود،
اما به هر حال حالت لگاتوی صدایی و یا پیوستگی صوتی میان لگاتوهای کوچکتر این مجموعه بایستی باقی بماند.

( نمونه-۲: وینیاوسکی- کنسرتو ویولن شماره ۱ اپوس ۱۴)

 

ادیت در ساز ویولن (قسمت دوم)

تذکر-۵: نوازنده ویولن نسبت به نواختن نت ها بشکل منفرد و یا گروهی حق انتخاب دارد.

تذکر-۶: با توجه به وجود دو حالت مختلف برای آرشه کشی، یعنی آرشه چپ و آرشه راست،
این امکان وجود دارد تا نوازنده “جهت” آرشه کشی تک تک یا گروه نت ها را انتخاب نماید.

تبصره-۱: معیارهای چگونگی این انتخاب ها،
بر اساس نیازهای موسیقایی قطعه و اصول مختلف ادیت می باشد، که در ادامه این مقالات خواهد آمد.

 

در ادامه با مطلب ادیت در ساز ویولن

 

ر- سیم آزاد: از آنجا که استفاده از سیم آزاد دارای کاربرد و اهمیت فراوانی در نوازندگی ویولن می باشد،
در این قسمت به بررسی مسائل مختلف اجرایی آن می پردازیم.

عمده ترین مواردی که در نواختن نت های ( می- لا- ر ) که همان سیم های اصلی ویولن هستند،
از سیم آزاد، بجای نواختن این نت ها به صورت انگشت گذاری بر روی گریف استفاده می گردد، عبارت است از:

ر-۱: بطور کلی اگر نوازنده برای نواختن تمامی نت های یک جمله که به شکل بالا رونده یا پایین رونده هستند،
از- پوزیسیون اول- بهره گیری نمود و در آن جمله نت قبلی و بعدی هر یک از سه نت مذکور: ( می- لا- ر) در دو سیم مجاور بودند،
در این جمله بهتر است این نت ها به شکل سیم آزاد نواخته شوند.

در این حالت سیم آزاد همانند پلی ارتباطی میان دو سیم واقع می شود.
” پل سیم آزاد.” ( نمونه-۳: کرایسلر- کادانس کنسرتو ویلون بتهوون، اپوس۶۱ )

 

ادیت در ساز ویولن (قسمت دوم)

 

ر-۲: هرگاه نوازنده برای نواختن تمامی نت های یک جمله، از- پوزیسیون اول- بهره گیری نمود و در آن جمله،
نت قبلی و بعدی هر یک از سه نت مذکور: ( می- لا- ر) در یک سیم این پوزیسیون بودند، بهتر است در این جمله:

 

ادیت در ساز ویولن (قسمت دوم)

 

ر-۲-۱ : زمانی که نت مذکور بم ترین نت آن جمله در همان سیم باشد، از سیم آزاد استفاده کنیم. ( نمونه- ۴: بتهوون- کنسرتو ویلن اپوس ۶۱)

 

ادیت در ساز ویولن (قسمت دوم)

 

ر-۲-۲: زمانی که نت مذکور زیرترین نت آن جمله در همان سیم باشد، از انگشت چهارم استفاده کنیم. (نمونه -۵: ویوالدی- کنسرتو ویولن اپوس ۳ شماره ۶)

 

ادیت در ساز ویولن (قسمت دوم)

 

تذکر-۷: هرگاه در اجرای بند:” ر-۱” حالتی پیش آید که هر یک از سه نت مذکور،
بیش از یکبار تکرار گردند می توان از آخرین آنها بعنوان پل سیم آزاد بهره گیری نمود.
( نمونه-۶: چایکوفسکی- کنسرتو ویولن اپوس۳۵)

 

ادیت در ساز ویولن (قسمت دوم)

به این پست امتیاز دهید.
بدون امتیاز

این مطلب توسط ارسال شده است.

محمد رضا هستم ، موسس iviolin.pro . علاقه زیادی به موسیقی دارم و امیدوارم به کمک شما بتونم آی ویولن را به بهترین شکل گسترش بدم

نظرات و ارسال نظر

لطفا کادر خالی را پر کنید ... *